Biografi

Emmy Lindström (f. 1984) är född och uppvuxen i Linköping. Hon började spela violin vid fem års ålder (på egen begäran!) och sin första nedtecknade komposition gjorde hon åtta år gammal.

Lindströms musik har sedan dess kunnat höras både på svenska scener som bl.a. Stockholms Konserthus, Nybrokajen 11 (idag ”Musikaliska”), Helsingborgs Konserthus, Västerås Konserthus,  Gotland Chamber Music Festival och Kungl. Musikhögskolan, och prestigefyllda scener runt om i Europa; t.ex. Amsterdam Concertgebouw, Wien Musikverien, Barcelona L’Auditori, Paris Cité de la Musique och flera andra. Hennes musik har även spelats i svensk radio, SR P1, P2 och P4, såväl som i europeisk (EBU – European Broadcasting Union).

2009 tog Emmy Lindström musikerexamen vid Kungl. Musikhögskolan (KMH), efter violinstudier för Cecilia Zilliacus. Efter det studerade hon en period på kompositionslinjen och bedrev masterstudier i orkester vid KMH. Parallellt med högskolestudierna har hon tagit privata kompositionslektioner för bl.a. Rolf Martinsson och Albert Schnelzer.

Våren 2005 anställdes Lindström som violinist och solist på Östgötateatern, Norrköping/Linköping, och verksam där under flera år utöver mycket andra frilansjobb. 2010 fick hon sitt internationella genombrott som kompositör, då hennes verk Magnolia framfördes under Emil Jonasons Rising Star-turné över hela Europa. Hennes musik spelas idag regelbundet av artister som Jonason, Haga Duo, Helsingborgs Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Gävle Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Norrlandsoperan m.fl.

Säsongen 2017/18 framfördes Lindströms nykomponerade klarinettkonsert At the Hills of Hampstead Heath runt om i landet av fyra svenska orkestrar. Verket blev mycket populärt, och sändes flertalet gånger i SR P2. För verket nominerades hon också till Musikförläggarnas pris ”Stor ensemble” hösten 2018.

Säsongen 2018/19 var Lindström Composer in Residence hos Helsingborgs Symfoniorkester. Med det 21 satser långa verket The Lost Clown som spelades uppdelat över året, representerades hon som tonsättare vid i princip varje produktion under året. Verket är en spegling av Schönbergs Pierrot Lunaire och framfördes i sin helhet under september 2019. Konserten spelades in av Sveriges Radio P2 och kommer att sändas under hösten.

Säsongen 2019/20 skriver Lindström ett beställningsverk för Norrlandsoperan med titeln Barn av Ros och Förgätmigej för sopran, tenor, barnkör och orkester. Texter ur Rose Lagercrantz bok ”Om man ännu finns” är fritt bearbetade och verket komponeras med anledning av att FN:s barnkonvention blir lag 2020.

Kammarverket Mykorrhizza uruppförs i oktober 2019, samma månad som Norrköpings Symfoniorkester spelar Nu Faller Snö, som komponerades 2015.

Lindström är känd för sin nyromantiska tonalitet och melodiska förankring. Med den som bas utforskar hon också helt nya klangvärldar och rör sig obehindrat mellan dessa olika poler. Hennes musik har beskrivits som emotionell och gripande, men också med humoristiska inslag, i en fin balansakt. Med en bred musikalisk bakgrund och förankring i svensk körtradition, klassisk musik, jazz/folk/visa/musikal överraskar oss Lindström ofta med nya grepp i sin musik. Hon skriver ofta musik till texter, egna eller befintliga som exempelvis Shakespeare, Lagercrantz, Lantz m.fl.

Emmy är också utbildad sjuksköterska vid Karolinska Institutet och arbetar idag deltid som leg. sjuksköterska på en ätstörningsklinik i Stockholm.